Premier Mark Rutte is deze week gasthoofdredacteur van het tijdschrift Margriet. Ondanks alle drukte die het vluchtelingenvraagstuk met zich meebrengt en issues met de hogesnelheidslijn kon hij hier toch tijd voor vrij maken. Kennelijk vond hij het belangrijk genoeg om op het verzoek van Margriet ‘ja’ te zeggen. En dus krijgen wij een inzicht in de jeugd, de studietijd en passies van Rutte. We zien de mens achter de premier.
Hoe professioneel is het van Ruttte om zich op deze manier te profileren?
In leiderschapstrainingen die ik geef, bekruipt mij geregeld het gevoel dat mensen denken dat ze op het werk moeten acteren als machines en daarom puur inhoudelijk met elkaar communiceren. Sociale praat zou de waardigheid aantasten. Echter, de tijd dat privé en zaken twee aparte werelden waren, ligt achter ons. Want hoe kun je samenwerken en dus contact maken met je collega’s als je allebei maskers ophebt? Wanneer je effectief wilt zijn, zul je moeten aansluiten bij de ander en dat houdt ook in jezelf laten zien. Niet voor niets is storytelling zo hip in het bedrijfsleven.
Je mate van effectiviteit wordt weergegeven in de Wet van Maier: E = k * A .
Het houdt in dat je Effectiviteit wordt bepaald door je kwaliteit (de inhoud die je brengt) en de mate van Acceptatie (de betrokkenheid die je creëert). Kwaliteit hangt voornamelijk af van je inhoudelijke deskundigheid. Als dat op niveau is, dan komt het erop aan te bedenken hoe je het overbrengt, dus hoe jij verbinding maakt. Wanneer jij jezelf verliest in de inhoud is dat onmogelijk. Wanneer jij aandacht gaat besteden aan de mensen om je heen, werk je aan de acceptatie en creëer je verbinding en word je dus effectiever. Rutte heeft dit goed begrepen en kiest de Margriet als platform om de verbinding met zijn electoraat aan te gaan.
Een verdiepingsslag in je effectiviteit maak je dus door menselijk te zijn. Laat je ware gezicht zien, stel jezelf kwetsbaar op en wees nieuwsgierig naar de ander. Dan kom in écht in contact en ontwikkel je je. Hoe fijn is dat!