De elevator pitch

Nieuwsbrief – 2010/nummer 1

De elevator pitch

Kun jij in korte tijd vertellen wat je doet en waarom de klant bij jou moet zijn?

Het kan je op iedere willekeurige plek gebeuren. Een vergadering waarin je je moet voorstellen, een netwerkavond of op het hockeyveld kijkend naar je kinderen. Wanneer iemand aan je vraagt: “Wie ben je en wat doe je eigenlijk?” moet je een goed verhaal neer kunnen zetten en je aantrekkelijk kunnen verkopen. Je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk.

Om jezelf overtuigend te presenteren moet je duidelijkheid hebben over het toekomstbeeld dat jij hebt voor jouw bedrijf en datgene wat jouw bedrijf krachtig maakt. Denk maar eens ‘out of the box’ na wat jou zo geweldig interessant maakt en welke toegevoegde waarde jij te bieden hebt. Vervolgens is de kunst om dit in begrijpelijk Nederlands te vertalen in het voordeel voor de ander. Zodat je bij de ander nieuwsgierigheid opwekt; het moet smaken naar meer. De strategie voor iedereen die hier serieus werk van wil maken, wordt in vaktermen de ‘elevator pitch’ genoemd.

Een elevator pitch, of terwijl liftpraatje, geeft de tijd aan hoe lang je zelfpresentatie mag duren; namelijk de tijd die jij in de (spreekwoordelijke) lift staat. En dat is pakweg 40 seconden. Stel je voor dat je op weg bent naar een afspraak op de negende etage. Je stapt vanuit de parkeergarage direct in de lift en komt oog in oog te staan met iemand die je ergens van kent. Jullie kijken elkaar aan en raken in gesprek. Al snel komen jullie erachter dat je elkaar kent van de voetbalclub van vroeger. De ander blijkt momenteel directeur te zijn van het bedrijf waar jij graag een afspraak mee zou maken. Dan krijg jij de vraag wat je nu zoal doet. Ondertussen ben je op de derde etage beland. Nog 6 etages, of terwijl 40 seconden om te vertellen wat je doet en er een vervolgafspraak uit te slepen. Op dat moment moet je niet stuntelen maar interesse wekken. Je moet je pitch paraat hebben en enthousiast kunnen presenteren.

Wanneer je een pitch op papier hebt gezet die je met verve kunt uitdragen is de volgende stap hem eindeloos oefenen. Oefenen voor de spiegel is een gedegen aanpak. Let daarbij niet alleen op je woorden maar ook op de manier waarop je het zegt. Geloof je in jezelf of maak je een onzekere indruk? Dit voelt de ander haarfijn aan en onbewust zal hij zijn mening vormen.
Pitchen is een kwestie van doen, doen en nog eens doen, fouten durven maken, en gelegenheden benutten.

Veel succes ermee!

 

Dorine Smilde – Trainer en Coach bij SmileConnects – www.smileconnects.nl
T.: 06 – 383 080 89

 

1 reactie

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.